LIKE ME LIKE ME!
P/s: Kalau tak suka, anda boleh hold Ctrl and then tekan W :D

Nombor bertuah :)

Saturday, October 15, 2011

Selamat tinggal nenek :'(

Tanggal 11 Oktober 2011 , nenek aku telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada pukul 9.30 malam . Aku dan family aku yang terkejut mendengar berita tu , terus bergegas balik kampung . Sampai je kampung , aku pergi tengok nenek aku . Aku nampak dia terbaring kaku . Badannya ditutup dengan selimut . Aku salam mak cik aku , dia kata " Jura , Nyaie dah tak ada dah " Air  mata aku terus menitis . Aku cium dahi nenek aku . Rasa sejuk sangat dahi arwah nenek .

Nenek aku dah pergi tinggalkan aku . Dulu , aku ingat lagi . Nenek aku selalu panggil aku amoi . Sebab mak aku kata , dulu masa aku lahir , kulit aku putih macam anak orang cina . Sebab tu lah nenek aku panggil aku amoi . Lepas tu , bila balik kampung nenek aku suka cium pipi aku . And aku pulak selalu mengelak . Tapi sejak akhir akhir ni , sebelum nenek aku sakit , aku tak tahu lah kenapa aku tak mengelak bila nenek aku nak cium aku . And then nenek aku sakit . Untuk beberapa bulan . Masa nenek aku sakit tu , aku pulak yang selalu cium pipi nenek aku .

Malam tu , semua orang yang ada kat rumah nenek aku bacakan Yassin untuk arwah nenek aku .  Ah , terangnya malam tu . Bulan mengambang . Aku dongak ke langit , aku tengok langit memang betul betul terang disinari cahaya bulan yang mengambang .

Esoknya , arwah nenek dikebumikan lebih kurang pada pukul 11 pagi . Sebelum arwah nenek dikebumikan , sekali  lagi aku cium dahi nenek aku . Sejuk . Ramai yang datang tolong kebumikan mayat nenek . Semua saudara mara balik kampung , nak tengok nenek . Saudara aku yang tak pernah aku jumpa pun balik setelah beberapa puluh tahun tak balik . Malam tu buat majlis tahlil untuk nenek . Bulan mengambang jugak , macam semalam . Terang macam semalam .

Kat rumah arwah nenek , selalu ada burung burung yang datang . Arwah nenek selalu bagi makanan kat burung burung tu . Masa hari kematian arwah nenek , burung burung tu senyap je . Tak macam selalu . Burung burung tu pun macam tahu je yang nenek dah tak ada lagi .

Nenek dah tak ada . Tak ada sesiapa lagi yang nak panggil aku amoi lepas ni , tak ada sesiapa lagi yang berusaha nak cium pipi aku . Aku rindukan nenek . Kenapa nenek mesti pergi ? :'( Aku tak sempat nak ucapkan selamat tinggal .

Semua yang hidup , pasti akan mati . Allah mesti sayangkan nenek , sebab tu Allah ambil nenek pergi . Aku harap , nenek baik baik je kat sana . Kauorang semua , sedekahkan lah al-Fatihah untuk nenek aku . Terima kasih atas jasa baik kauorang semua . Aku amat hargainya :')

Nenek , selamat tinggal .
Semoga roh nenek dicucuri rahmat .
Al-Fatihah .

________________________________________________

No comments: