LIKE ME LIKE ME!
P/s: Kalau tak suka, anda boleh hold Ctrl and then tekan W :D

Nombor bertuah :)

Sunday, March 31, 2013

There is a reason in everything.

Mungkin ni lah hikmahnya. Maybe Allah nak tunjuk macam mana saya dulu. Maybe Allah nak saya rasa apa perasaan orang yang saya salahkan dulu. Letakkan kesalahan pada orang lain. Padahal tak kenal pun orang tu. And orang tu tak kenal pun saya. Just put the blame on her because I think she is the reason why he changed. The reason why he change is because of himself. If he truly loves you, he will never find another girl.

Tak tahu apa apa, then tak pasal pasal dilabel "perampas". Itu lah apa yang saya buat dulu. "Don't jugde a book by its cover." Kita tak berada dalam situasi yang dia lalui, then kenapa kita nak buat andaian and pandai pandai letak kesalahan tu kat orang? Terasa macam orang bodoh. Pandai pandai judge orang. Padahal tak tahu pun pasal orang tu. Saya yang salah sebenarnya. Bukan salah dia dan perempuan tu. Salah saya sebab tak dapat terima hakikat. Saya saya sebab salahkan takdir.

Jodoh tu kat tangan Allah. Apa hak kita nak halang apa yang Allah dah takdirkan? Terima je lah. Semua tu ada hikmahnya. Tak perlu nak pertikaikan. Redha dengan apa yang jadi. Fikir positif. Sekuat mana pun awak mencuba, kalau ditakdirkan dia bukan jodoh awak, still tak kemana jugak hubungan awak dengan dia. "Kalau ada jodoh, tak kemana."

Sebab benda ni, saya belajar sabar. Saya belajar macam mana nak kawal perasaan marah. Alhamdulillah, saya boleh sabar. Semua perkara yang jadi ni banyak ajar saya. "Experience is the best teacher." Makin banyak dugaan yang kita lalui, kita makin matang. Kita boleh fikir mana baik dan mana buruk. Boleh fikir apa yang patut kita buat and apa yang tak patut kita buat. Takdelah terus nak letak kesalahan kat orang lain.

They said learn from mistakes. Maybe semua benda yang jadi ni sebab salah saya jugak. Saya yang tak pandai nak jaga hati orang, saya yang silap buat pilihan, saya salah pilih jalan. Semua orang pernah gagal dalam banyak perkara. Sebenarnya, kegagalan tu lah yang mengajar kita untuk jadi lebih kuat. Bila kita gagal, kita tabahkan hati, kuatkan hati untuk bangun semula.

What comes around goes around. Bila ada orang buat benda yang tak baik kat kita, cuba fikir balik. Kita ada tak buat macam tu kat orang? Hm. Mesti ada kat mana mana silap kita yang Allah nak tunjuk. Allah nak kita sedar apa yang kita pernah buat dulu. Sedarlah dengan kesalahan diri sendiri.

Beware of your words, it might hurt others. Kadang kadang apa yang kita cakap tu mungkin perkara biasa. Tapi ingatlah, orang lain pun ada perasaan. Maybe bagi kita apa yang kita kata tu takde apa apa makna, tapi mana tahu orang lain? Bukan semua orang sama macam kita. Orang lain ada perasaan masing masing. Even if perkara tu kecil, still boleh sakitkan hati orang lain jugak.

*Note to myself*

________________________________________________

No comments: